Voor Hoeflake Infratechniek uit Hedel hebben we een bestaande Palfinger autolaadkraan gëelektrificeerd. De, op een Nooteboom semi-dieplader gemonteerde kraan is voorzien van een volledig elektrisch-hydraulische aandrijfunit.
Om de juiste accucapaciteit te bepalen werd 2 weken lang een datalogger op de kraan gemonteerd en metingen verricht. Het gemeten hydraulische vermogen is vervolgens uitgezet in de gewenste draaitijd per werkdag van de autolaadkraan waardoor de elektrische accucapaciteit nauwkeurig kon worden bepaald.
Uit de data bleek dat er een accucapaciteit van minimaal 50kWh nodig was. Om voldoende werkduur te garanderen is een accupakket met een capaciteit van 70kWh geplaatst, waarmee altijd voldoende draaitijd kan worden gegarandeerd, ook als de werkdag langer is dan gewoonlijk. Bij de berekeningen is uitgegaan van een draaitijd van 6 tot 8 uur per dag.
Van de gebruikte oplegger met Palfinger PK50002EH (50 t/mtr) autolaadkraan is de oude Hatz-dieselmotor compleet verwijderd, waarna binnen dezelfde afmetingen een volledige elektrisch-hydraulisch aandrijfunit is ontwikkeld en opgebouwd. Zoals bij ons te doen gebruikelijk, draait de autolaadkraan met dezelfde snelheid en met dezelfde hefcapaciteit als voorheen met de diesel, maar dan zonder het geluid en de uitstoot van de Hatz motor.
De kraan beschikt over drie voorgeprogrammeerde draaiprogramma's, die via de display door de machinist gekozen kunnen worden naar gelang de werkzaamheden. De mogelijkheden zijn Eco, Kraanmodus, Power en deze modi zijn tevens via de afstandsbediening van de kraan te kiezen.
Verder kan op de afstandsbediening het signaal ‘motor stop’ worden gegeven. De elektromotor met LS oliepomp stopt dan volledig met draaien wanneer er bijvoorbeeld tijdens de montage werkzaamheden langdurig geen kraanbewegingen noodzakelijk zijn. Na een werkdag keert de combinatie terug naar de werf in Hedel waar het accupakket in 3,5 tot 4 uur weer volledig wordt opgeladen.
De oplegger wordt door Hoellake en Transportbedrijf Bosch Hedel B.V. voornamelijk gebruikt voor het plaatsen van lantaarnpalen. De eerste reactie van de vaste chauffeur/machinist is zeer positief. Hij is enthousiast en hij staat te trappelen om de combinatie te gebruiken. Vooral de enorme geluidsreductie en het uitblijven van uitlaatgassen worden door hem als zeer positief ervaren.